Hemmingin koulu

 

Arviointi

Yleistä arvioinnista

Perusopetuksessa oppilasarviointia ohjaa perusopetuslaki ja sen 22§:

Oppilaan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti.

Tätä pykälää täsmentävät perusopetusasetus ja Opetushallituksen määräykset oppilasarvioinnista ja todistuksiin merkittävistä tiedoista.

Maskun Hemmingin koulussa arvioinnissa suuntaudutaan kohti 9. luokalla tapahtuvaa päättöarviointia, jolla ei kuitenkaan tarkoiteta vain päättöarviointia, vaan se on pidempi prosessi, joka opastaa oppilasta hänen suuntautumisessaan jatko-opintoihin ja ohjaa hänen valikoitumistaan niihin. Välitodistuksessa ja lukuvuositodistuksessa arviointi suoritetaan numeroin. Päättötodistuksessa numeroarvostelun lisäksi käytetään Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti osallistunut ja hyväksytty-merkintöjä.

Oppiaineissa käytetään erilaisia suullisia ja kirjallisia arviointimenetelmiä, joiden tarkoituksena on ohjata oppilasta itsearvioinnin, henkilökohtaisten tavoitteiden asettamiseen ja realistisen minäkuvan luomiseen oppijana.

Oppilaalla on oikeus saada tukiopetusta, jolla pyritään tukemaan oppilaan opintojen etenemistä ja estämään luokalle jäämistä. Tukiopetusta järjestetään opettajan, oppilaan tai oppilaan huoltajan pyynnöstä.

Maskun Hemmingin koulussa oppilas etenee vuosiluokkiin jaetun oppimäärän mukaisesti.

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymisen arvioinnissa käytetään numeroarvostelua. Arvioinnissa seurataan oppilaan käyttäytymistä koko lukuvuoden ajan ja tarvittaessa sekä myönteisestä että kielteisestä käytöksestä annetaan palautetta välittömästi. Käyttäytymisen arvioinnissa otetaan huomioon yleisten normien lisäksi mm. seuraavat kriteerit:

  • muiden huomioonottaminen
  • vastuullinen käyttäytyminen ja sääntöjen noudattaminen
  • työn ja ympäristön arvostus
  • Työskentelyn arviointi

    Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia ja siinä huomioidaan:

  • suunnittelutaito
  • itsearviointi ja sen hyödyntäminen opiskelussa
  • työtavat
  • vastuu ja oma-aloitteisuus
  • yhteistyötaidot
  • Erityistä huomiota kiinnitetään koko oppimisprosessin hallintaan ja kehitykseen.

    Oppilaan itsearviointi

    Itsearvioinnin tarkoituksena on oman ja ryhmän toiminnan kehittäminen. Oppiaineissa jokaisen kurssin aikana oppilaille annetaan mahdollisuus itsearviointiin ja palautteen antamiseen. Itsearviointi ei välttämättä tarkoita lomakkeiden täyttämistä vaan se voidaan toteuttaa myös suullisesti. Opiskeluryhmän itsearvioinnissa tutkitaan ryhmää opiskelu- ja sosiaalisena ryhmänä.

    Vuosiluokalta siirtyminen ja hylätyn arvosanan vaikutus vuosiluokalta siirtämiselle

    Oppilas, joka on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja ja taitoja osoittavan arvosanan, siirtyy seuraavalle vuosiluokalle.

    Oppilas voi siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, vaikka hänellä olisi hylättyjä suorituksia, jos arvioidaan, että oppilas kykenee selviytymään seuraavan luokan opinnoista hyväksytysti.

    Mikäli oppilas saa lukuvuositodistukseen keväällä arvosanan 4 jostakin oppiaineesta, hänen siirtymisensä vuosiluokalta on ehdollinen. Mikäli oppilas osoittaa erillisessä kokeessa hallitsevansa ehdollisessa päätöksessä edellytetyt tiedot ja taidot, hän siirtyy seuraavalle vuosiluokalle. Ehtolaiskuulustelu järjestetään kesäkuussa.

    Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hänen vuosiluokan suorituksensa yhdessä tai useammassa oppiaineessa on hylätty ja arvioidaan, ettei hän selviä seuraavan vuosiluokan opinnoista tai hänet voidaan jättää vuosiluokalle myös yleisen koulumenestyksen vuoksi, vaikka oppilaalla ei olisikaan hylättyjä suorituksia.

    Mikäli oppilas jätetään vuosiluokalle yleisen koulumenestyksen vuoksi, on hänen huoltajaansa kuultava ennen päätöksentekoa. Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle myös huoltajan pyynnöstä. Vuosiluokalle jääneen oppilaan suoritukset menneeltä vuodelta raukeavat.

    Päättöarvosanan määräytyminen

    Päättöarviointi on kokonaisarvio sille, miten oppilas on saavuttanut eri oppiaineille asetetut tavoitteet peruskoulun aikana. Oppilasta arvioidaan sen osaamisen perusteella, jota hän on osoittanut vuosiluokilla 7–9. Koulun oppilasarvioinnissa ohjeena käytetään Opetushallituksen laatimia päättöarvioinnin arviointikriteerejä. Päättöarvioinnin tarkemmat kriteerit löytyvät seuraavan linkin takaa:

    Päättöarvioinnin kriteerit

    Mikäli oppilas on keskeyttänyt numeroin arvosteltavan valinnaisaineen opiskelun, merkitään päättötodistukseen opiskeltu vuosiviikkotuntimäärä ja arvio "osallistunut".

    Alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset kurssit arvioidaan päättötodistuksessa merkinnällä "hyväksytty".

    A2- ja B2-kielten arvioinnista

    Mikäli oppilaan huoltaja pyytää, ettei oppilaan päättötodistukseen merkitä numeroarvosanaa valinnaisesta A2- tai B2-kielestä, numeroarvosana jätetään pois ja todistukseen merkitään poisjätettyjen arvosanojen tilalle merkintä "hyväksytty".

    Taide- ja taitoaineiden arvioinnista

    Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa ko. oppiaineiden yhteisiä oppimääriä ja myös arvioidaan osana niitä. Siten oppilaalle annettaviin todistuksiin merkitään jokaisesta yhteisestä taide- ja taitoaineesta yksi arvosana tai yksi sanallinen arvio kaikilla niillä vuosiluokilla, joilla hän kyseistä taide- ja taitoainetta opiskelee.

    Arvioinnin uusiminen

    Oppilaan huoltaja voi arvioinnista tiedon saatuaan kahden kuukauden kuluessa pyytää opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättöarvosanan uusimista. Pyyntö tehdään rehtorille. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja opettajat yhdessä. Jos oppilaan huoltaja on tyytymätön hänen pyynnöstään tehtyyn uuteen arviointiin tai ratkaisuun, jolla pyyntö on hylätty, oppilaan huoltaja voi pyytää arvioinnin oikaisua lääninhallitukselta.


    Takaisin

     

    Projekteja

    Vakipalsta

     

    Hemmingin koulu 2007