Hemmingin koulu

 

Oppilashuolto

Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä. Oppilashuoltoon liittyviä asioita määrittävät valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet, kuntakohtainen opetussuunnitelma, Perusopetuslaki, Kansanterveyslaki ja Lastensuojelulaki.

Oppilashuoltotyö on säännöllistä päivittäin ja viikoittain tapahtuvaa arkista työtä mitä erilaisimpien oppilaita koskevien asioiden parissa (oppimisvaikeudet, mielenterveysongelmat, kiusaaminen, luvattomat poissaolot, ihmissuhdevaikeudet, tupakointi, työrauhaongelmat, väkivaltatilanteet koulussa, terveyteen liittyvät kysymykset ym.)

Koulun hyvinvointiryhmä

Koulun hyvinvointiryhmä suunnittelee, toteuttaa, seuraa, arvioi, kehittää ja tiedottaa oman yhteisön hyvinvointiin, turvallisuuteen ja terveellisyyteen sekä oppimisen esteiden vähentämiseen liittyviä asioita.

Maskun Hemmingin koulussa ryhmään kuuluvat rehtori, apulaisrehtori, terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja, oppilaanohjaaja, erityisopettaja, oppilaskunnan ohjaavat opettajat, koulunuorisotyöntekijä, oppilaskunnan edustajat sekä vanhempainyhdistys. Ryhmää johtaa rehtori Eliisa Hyle-Sjövall ja sihteerinä, koollekutsujana sekä asioiden valmistelijana toimii erityisopettaja Susanna Hokkanen. Oppilailla ja huoltajilla on mahdollisuus tuoda toivomiaan asioita koulun hyvinvointiryhmän käsittelyyn. Ryhmä kokoontuu säännöllisesti, kolme kertaa sekä syys- että kevätlukukaudella. Alla olevasta taulukosta löytyvät sekä kokousajat että edellisten kokousten muistiot.

Hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä tukevan toiminnan vuosikello Maskun Hemmingin koulussa.

Hyvinvointiryhmän kokousten pöytäkirjat:

4.9.2025

muistio


Oppilaskohtainen oppilashuolto

Mikäli oppilaan ongelma ei ratkea oppilashuollon ammattihenkilöstön konsultaatiolla tai muilla yksilötapaamisilla, oppilaan asian käsittelyä varten perustetaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmän toiminta perustuu oppilaan ja/tai huoltajan suostumukseen ja ryhmän koostumus vaihtelee käsiteltävän asian mukaan.

Monialaisessa asiantuntijaryhmässä tulee olla valmiudet tunnistaa opetuksen asianmukaisen järjestämisen kannalta välttämätön tieto ja sellaisen tiedon täytyy kulkeutua opetuksen järjestämisestä vastaavalle rehtorille. Jokaisessa asiantuntijaryhmässä määritellään tapauskohtaisesti yhdessä, mitkä tiedot ovat välttämättömiä ja miten ne siirretään eteenpäin. Oppilaskohtainen oppilashuolto perustuu luottamukseen ja vapaaehtoisuuteen.

Koulukuraattori

Koulukuraattorilta lapsesi saa tukea ja apua, kun koulunkäynnissä on pulmia tai esimerkiksi kaverisuhteisiin, elämänhallintaan ja itsenäistymiseen liittyvissä asioissa. Koulukuraattori on lisäksi tukena perhettänne koskettavissa muutos- ja kriisitilanteissa. Voit olla yhteydessä koulukuraattoriin itse tai yhdessä lapsesi/nuoresi kanssa. Nuori voi myös itse varata ajan. Koulukuraattorin kanssa keskustelu on vapaaehtoista ja luottamuksellista. Lapsi/nuori voi tavata koulukuraattorin yksin tai yhdessä sinun kanssasi. Tapaaminen koulukuraattorin kanssa tapahtuu koulun tiloissa, pääsääntöisesti koulupäivän aikana. Mahdolliset tukitoimet suunnitellaan sinun ja lapsesi/nuoresi kanssa yhdessä. Koulukuraattori voi tehdä yhteistyötä esimerkiksi oppilaitoksen opetushenkilöstön, kouluterveydenhuollon tai koulupsykologin kanssa lapsesi/nuoresi tarpeisiin parhaiten sopivan tuen turvaamiseksi.

Ota yhteyttä koulukuraattoriin, jos kaipaat tukea ja tietoa esimerkiksi
-opiskelumotivaatioon tai poissaoloihin liittyen
-elämänhallintaan liittyen (ajankäyttö, vuorokausirytmi)
-ihmissuhdeasioihin (perhetilanne, kaverisuhteet, kiusaaminen, yksinäisyys)
-ahdistuneisuuteen tai mielialan muutoksiin
-omaan tai läheisen päihteiden käytön aiheuttamaan huoleen
-nuoren itsenäistymiseen liittyviin asioihin (asumisen ja taloudellisen tuen ohjaus)

Mikäli tarvitset palvelua jossain muussa asiassa, autamme sinut oikean palvelun ja ammattilaisen luo.

Koulukuraattorit ottavat vastaan pääsääntöisesti ajanvarauksella ja palvelu on maksutonta. Voit ottaa yhteyttä esim. puhelimitse (yhteystiedot alla) tai varata ajan suoraan kuraattorilta. Koulukuraattorin vastaanotot toteutuvat pääasiassa oppilaitoksissa opiskelupäivän aikana.

Koulukuraattori Veera Liljan tavoittaa puhelimitse (044 435 7842), soittopyynnön voi jättää myös Wilman kautta tai sähköpostitse veera.lilja@varha.fi Kuraattori on paikalla Hemmingin koulussa maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin. Työtila uuden puolen ala-aulassa ulko-ovien vieressä.

Koulupsykologi

Koulupsykologin työn keskeisiä alueita ovat lasten ja nuorten oppimistaitoihin, tunne-elämään, sosiaaliseen kehitykseen ja mielenterveyteen liittyvät kysymykset. Koulupsykologin käyttämiä työmuotoja ovat esimerkiksi yksilömuotoiset lyhyehköt tukikeskustelujaksot, vanhempien ja opettajien konsultointi sekä ohjaus, oppimis- ja kouluvaikeuksien yksilötutkimukset ja tukitoimien suunnittelu yhdessä opettajan ja huoltajan kanssa. Koulupsykologi työskentelee lisäksi luokkien ja erilaisten ryhmien kanssa sekä on mukana oppilashuoltoryhmän toiminnassa. Koulupsykologin tapaamiset ovat vapaaehtoisia, luottamuksellisia ja maksuttomia. Tarvittaessa koulupsykologi ohjaa oppilaan ja hänen perheensä muiden tarjolla olevien palveluiden piiriin.

Ajanvaraukset on hyvä tehdä etukäteen. Ajan voi varata oppilas itse, huoltaja, opettaja, koulukuraattori tai terveydenhoitaja. Työtila on uuden puolen ala-aulassa ulko-ovien vieressä. Psykologi on paikalla keskiviikkoisin.

Yhteystiedot: Riina Luopa, puh. 044 435 7578, riina.luopa@varha.fi. Yhteydenotto mahdollista myös Wilman kautta.

Kouluterveydenhuolto

Kouluterveydenhuollon tavoitteena on koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen sekä lasten ja nuorten terveen kasvun, kehityksen tukeminen sekä koko perheen hyvinvoinnin huomioiminen yhteistyössä oppilaan, perheen ja koulun kanssa.

Kouluterveydenhuolto tarkoittaa mm. kouluterveydenhoitajan ja lääkärin suorittamia terveystarkastuksia, kontrollikäyntejä, terveyskasvatustunteja ja oppilaskohtaisia neuvotteluja. Määräaikaistarkastuksissa otetaan puheeksi mm. kotitilanne (väkivalta/fyysinen kurittaminen, vanhempien alkoholin/päihteiden käyttö ym.).

Kouluterveydenhuollon lääkärin vastaanottoajat ovat pääsääntöisesti laajoja määräaikaisia terveystarkastuksia varten. Ajanvaraus koululääkärille tapahtuu oman terveydenhoitajan toimesta.

Turvallisen ja terveellisen kouluympäristön ja työolojen seurantaan osallistuminen on tärkeä osa koululaisten terveydenhoitoa.

Kouluterveydenhuollon tehtävä on osallistua oppimisen, tunne-elämän ja käyttäytymisen ongelmien tunnistamiseen ja selvittämiseen yhteistyössä muun oppilashuoltohenkilöstön ja opetushenkilöstön kanssa. Erityisen tuen tarve pyritään tunnistamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja tukea järjestämään resurssien mukaisesti. Kouluterveydenhuolto osallistuu yhdessä perheen ja koulun kanssa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten oppilaiden hoito- ja kuntoutussuunnitelmien sovittamiseen yhteen koulutyön kanssa.

Kouluterveydenhuoltoon ei sisälly varsinainen sairaanhoito, lukuun ottamatta koulussa äkillisesti sairastuneiden tai tapaturman uhreiksi joutuneiden ensiapu ja hoito.

Oppilaan huoltaja vastaa sairastuneen lapsen tai nuoren hoidosta, sairaanhoidon järjestämisestä ja hoitoon viemisestä.

Koulutapaturmien hoito terveyskeskuksessa on maksutonta. Koulutapaturmilla tarkoitetaan koulutyön aikana tai koulumatkalla tapahtuneita tapaturmia.



Takaisin

 

 

Hemmingin koulu 2007